Eurprivacy

Ethisch winkelen en het verbruik verminderen

De beweging voor slow fashion, de tegenhanger van fast fashion, is veranderd in verschillende methodieken voor duurzame actie. Terwijl sommigen zweren bij minimale consumptie, screenen anderen online winkels op ethische merken. In een apart kamp zijn er mensen die zich volledig hebben toegelegd op het ruilen van kleding of het veranderen van wat er al in hun kast hangt.

Maar aangezien we het internet kruipen voor alternatieve consumptiegewoonten, is het misschien de moeite waard om het concept zelf van consumptie opnieuw te evalueren. De mode-industrie is een van de vele zwaar vervuilende industrieën die allemaal grip moeten krijgen op hun milieu-impact, maar het is slechts het topje van de ijsberg. Het voedsel dat we eten, de auto’s die we rijden, de landen die we bezoeken, de huizen die we bouwen vragen allemaal om aandacht, van de toeleveringsketen tot het hiernamaals.

Slow fashion betekent langzame levensstijl
De ineenstorting van Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh in 2013, waar meer dan 1.000 kledingmedewerkers omkwamen, laat pijnlijk zien hoe ver de mode-industrie nog verder gaat dan één enkel item. Elk stuk vertegenwoordigt een lange en vaak onvindbare reis over de hele wereld voordat we onze kaarten kunnen vegen en het de onze kunnen maken. Het negeren van de gevolgen van snelle mode en scheve marges dreigt de beweging als geheel te ondermijnen.

Uiteindelijk vraagt dit om een verandering in de levensstijl waarbij we een leven met minder vlees, openbaar vervoer, geen vliegen en een kleinere garderobe met eerlijke kleding / fair fashion accepteren, omarmen en koesteren. In veel opzichten is er langzame mode voor nodig en maakt het
het langzame leven. We moeten gezamenlijk aandringen op een circulaire economie in de mode waar geen enkele hoeveelheid geld iemand kan vrijstellen van het leveren van een bijdrage. Het vereist bewuste keuzes vanaf het moment dat we wakker worden tot het moment dat we naar bed gaan.