Eurprivacy

Verbind als IT-manager je afdelingen met Enterprise Service Management

Als IT-manager heb je dagelijks met verschillende wensen vanuit de organisatie te dealen. De ene dag komt de afdeling HR met een verzoek voor een nieuwe HR applicatie en de andere dag zoekt Finance een applicatie om processen beter te kunnen stroomlijnen. Als IT-manager ben je dan ook altijd aan het schipperen tussen de wensen van alle afdelingen.

Talloze applicaties binnen je organisatie

Vanuit vroeger zijn talloze losse applicaties ontstaan, maar is dit eigenlijk nog wel nodig? Waarom zou je nog tientallen applicaties onderhouden, terwijl er ook totaaloplossingen worden aangeboden. Daarnaast is het voor de gebruiker frustrerend wanneer je voor iedere afdeling weer een aparte applicatie nodig hebt. In de ideale situatie is er één digitaal loket waar je als gebruiker met al je vragen terecht kan. Of het nu gaat om een vraag over je reiskostenvergoeding, aanvraag van een nieuwe laptop of het opvragen van je loonstrook.

Enterprise Service Management (ESM)

Wanneer je applicaties tussen afdelingen wilt integreren dan is een Enterprise Service Management platform een goede oplossing. Naast de integratie van applicaties, zul je het aantal applicaties ook kunnen verminderen. Uiteindelijk heeft iedere afdeling bijvoorbeeld met workflows te maken, waardoor er ongetwijfeld overlap tussen applicaties bestaat. Wanneer het aantal applicaties kan worden verminderd, kunnen er vervolgens besparingen worden gerealiseerd op het gebied van licentiekosten en beheerskosten.

Verbeterde samenwerking tussen afdelingen

Naast de voordelen voor de IT-afdeling en de gebruiker levert ESM ook een bijdrage aan het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen. Neem hierbij het in- en uitdiensttredingsproces van medewerkers als voorbeeld. Hoe vaak komt het niet voor dat er voor een nieuwe medewerker bijvoorbeeld geen laptop klaar staat, er geen e-mailaccount is aangemaakt en/of er geen toegangspas is geregeld. Bij dit proces zijn verschillende afdelingen betrokken en zijn er wellicht tussentijds ook autorisaties nodig van één of meerdere managers. Hoe efficiënt zou het zijn, als dit gehele proces op één plek kan worden beheerst met integraties tussen applicaties waar nodig, zodat de juiste afdelingen/managers op het juiste moment worden ingeschakeld. Dit zal zorgen voor minder vingerwijzen tussen afdelingen en een nieuwe medewerker voelt zich waarschijnlijk meer welkom. Het is toch jammer als je op je eerste werkdag er achter komt, dat veel zaken nog niet zijn geregeld. Deze integrale aanpak kan uiteindelijk voor alle betrokkenen winst opleveren zoals in financiën, efficiëntie en medewerkerstevredenheid.