Eurprivacy

Heb je last van een trillend oog? Dit kun je eraan doen

Heb je last van een trillend oog? Dit kun je eraan doen

Een trillend oog kan zeer vervelend en ongemakkelijk zijn. Het oncontroleerbaar trillen van de spieren in je oog kan een zenuwachtig gevoel veroorzaken. Je kunt er bovendien niks tegen doen en hebt er dus maar in te berusten. Gelukkig is het onschuldig, hoe vervelend het ook is. Het ontstaat door de zevende hersenzenuw, de nervus facialis, die verantwoordelijk is voor de aansturing van de spieren van je oogleden, wangen en mondhoeken. Overactiviteit van deze zenuw heeft een trillend oog tot gevolg én kan voor trillende wangen of mondhoeken zorgen.

Hoe je lichaam een trillend oog veroorzaakt

Het moge duidelijk zijn hoe het ontstaat, maar wat zijn de achterliggende oorzaken? Vermoeidheid is hierbij een belangrijke en gaat hand in hand met ingespannen en langdurig ergens naar kijken. Lang autorijden, achter een computer zitten of lezen kunnen allemaal hetzelfde effect hebben: een trillend oog. Ingespannen kijken vraagt veel van je ogen en de overactiviteit van deze spieren eist op den duur zijn tol. Daarnaast hebben bepaalde voedingsstoffen en – middelen effect. Zo hebben koffie en alcohol een oppeppend effect en zorgen deze voor een actieve werking van de oogspieren.

Dit kun je doen bij het ervaren van een trillend ooglid

Tegelijkertijd heeft een tekort aan voedingsstoffen als magnesium en vitamine B12 eenzelfde effect. Ten slotte is stress een zeer belangrijke factor en één van de eerste dingen die je nagaat als je last hebt van een trillend oog. Logischerwijs is het verminderen van stress een remedie hiertegen. Het zoeken van ontspanning helpt hierbij. Een andere manier om van het vervelende gevoel af te komen is het masseren van je oogleden. Dit zorgt voor een rustmoment voor je ogen en een ontspannen gevoel.

Voldoende rust en ontspanning is belangrijk voor je lichaam

Daarnaast is het nemen van voldoende pauzes en rust zeer belangrijk. Rust geeft je hele lichaam een welverdiend moment van niks doen, terwijl pauzes bij langdurige inspanning je ogen extra ondersteunen. Daarnaast is de inname van bepaalde voedingsstoffen van belang. Voldoende inname van magnesium en vitamine B12 helpen bij  het tegengaan van een trillend oog, terwijl het vaker laten staan van koffie en alcohol hetzelfde effect heeft. Er zijn dus verschillende manieren om met een trillend oog om te gaan en je van dit ongemakkelijke gevoel te ontdoen. Wil je meer lezen over stress en burn-out? Kijk dan gerust eens naar de vele blogs op de website van Liberi.