Eurprivacy.nl
Image default
Marketing

3 SEA-tips om te winnen in de zoekmachine

Het is geen onthulling meer dat zoekmachines een belangrijke rol spelen in het beïnvloeden van het consumentengedrag. Steeds meer consumenten ontdekken het gemak en de mogelijkheden die online zoeken en winkelen biedt. Consumenten zijn op zoek naar gepersonaliseerde zoekresultaten die relevant zijn voor het koopbehoeften. Dit is waar ‘Search Engine Advertising’, ook wel SEA genoemd, om de hoek komt kijken.SEA is een onderdeel in digitale marketing dat verwijst naar de strategie van het betalen voor reclame in zoekmachines en om deze advertenties bovenaan in de zoekresultaten te laten verschijnen.Hier zijn drie tips om marketeers te helpen om een effectieve SEA-strategie te realiseren.

1. Onderzoek de zoektermen van jouw (mogelijke) klanten

Een effectieve SEA-strategie draait volledig om de aanwezigheid van jouw bedrijf te verhogen waar het toe doet. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep naar zoekt. Dit doe je door de doelgroep in kaart te brengen en inzichtelijk te maken welke zoektermen relevant zijn voor jouw mogelijke klanten. Wanneer je beschikt over deze informatie, kan je veel efficiënter omgaan met het implementeren van de SEA-strategie. 

Zorg er dus voor dat je weet waar de behoefte aan jouw product of dienst het grootst is. Vervolgens is het van belang om jouw content relevant te maken. Probeer dus de focus te leggen op doelgericht en relevant advertentiemateriaal dat verschijnt op het juiste moment.

2. Focus op lokale SEA-reclame

Met name kleine en middelgrote bedrijven hebben baat bij op locatie gebaseerde personalisering van advertenties, waardoor ze relevanter kunnen zijn voor klanten. Een belangrijk onderdeel van lokale zoekmarketing is het maken van advertenties op maat van elke locatie met een relevante informatieverstrekking.

3. Schakel de hulp in van de SEA-specialist

In de wereld van digitale marketing is het van essentieel belang om veranderingen in de markt en de concurrentie goed in de gaten te houden, hoe groot of klein je ook bent. Het implementeren van een effectieve SEA-strategie kan echter veel tijd, energie en specialisme vereisen die jouw bedrijf niet direct in huis heeft. Mocht dit jouw geval zijn, zorg er dan voor dat je het werk laat uitbesteden aan een SEA bureau die verstand van zaken heeft.

Een groot voordeel van het uitbesteden van SEA-marketing is de toegang tot een team van marketingdeskundigen die vaak gepaard gaan met lagere kosten dan een voltijdse werknemer. Daarnaast bespaar je op de extra kosten van professionele ontwikkeling en het investeren in de nieuwste instrumenten en technologie.