Eurprivacy.nl
Image default
Bedrijven

Verschillende sensoren op een elektrische fiets

De elektrische fiets heeft veel verschillende sensoren op de fiets. Elke sensor heeft een ander doel. Er is een sensor dat je trapondersteuning geeft en dat je minder hard hoeft te trappen en ook nog harder kan fietsen. De sensor mag niet metteen afgaan volgens de wet, omdat het anders onder een scootmobiel kan aanschouwd worden. Er is ook een rotatiesensor. De rotatiesensor registreert de beweging van je trappers, daarmee kunnen ze zien hoe snel je ongeveer aan het fietsen bent en dat je niet makkelijk over de 25 kilometer per uur kan gaan. 

Voor en nadelen sensor

Er zijn een paar voor en nadelen van een sensor. De voordelen zijn: Je krijgt meer trapondersteuning als je harder gaat trappen, Het voelt dat je helemaal zelf aan het fietsen bent, de motor kan metteen beginnen als je start met het trappen, Je krijgt meer trapondersteuning als je op een berg gaat fietsen of als je meer tegenwind hebt dan normaal. De nadelen zijn: het is best duur om dat soort systeem te hebben, De ondersteuning kan direct beginnen dus als je dat niet weet kan je makkelijk van je fiets af vallen en er van schrikken, je krijgt alleen trapondersteuning en niks anders. De sensoren zitten meestal dichtbij de ketting.

hoelang kan een batterij mee?

Wanneer je een goede elektrische fiets hebt gekocht van kwaliteit dan is de kans groot dat de batterij kapot gaat na ongeveer 4 of 5 jaar. In die 4 of 5 jaar is de capaciteit veranderd van 100 procent naar ongeveer 85 procent. Je moet dan nog steeds even lang de batterij opladen maar het gaat wel sneller op en minder lang mee als je weer gaat fietsen. De batterij heeft ook een soort van sensor. De sensor kan zien wanneer de batterij helemaal is opgeladen.