Eurprivacy

Hoe je meer leden trekt voor je sportvereniging

Het aantal mensen in Nederland dat lid is van een sportvereniging is al een paar jaar af aan het nemen. Het totale aantal leden van sportverenigingen is weliswaar ongeveer gelijk gebleven maar een steeds groter deel van de mensen is lid geworden van een commerciële instelling, zoals een fitnessclub. Op zich niks mis mee natuurlijk maar er zijn een aantal opvallende ontwikkelingen die het beeld flink vertekenen. In dit artikel krijg je hier meer informatie over evenals tips over hoe je meer leden voor je sportvereniging kunt trekken.

Veel ‘slapende leden’ op sportscholen

De zogenoemde slapende leden op de sportschool vormen misschien wel de grootste vertekening van de cijfers. Uit een onderzoek uit 2017 blijkt dat ruim 80% van de acht- tot twaalfjarigen lid is van een sportvereniging is. Bijna 60% van deze kinderen voldoet aan de richtlijn voor bewegen. Dan gebeurt er iets vreemds. In de leeftijdscategorie tussen 12 en 18 jaar is nog altijd ruim 60% lid van een sportvereniging maar voldoet slechts 31% aan de bewegingsrichtlijnen. Deze jongeren zijn dus in veel gevallen wel lid van een sportvereniging maar gaan niet tot nauwelijks sporten.

Hoe betrek je slapende leden weer bij de vereniging?

Veel sportscholen, en in mindere mate sportverenigingen zoals voetbal- en hockeyclubs, zijn alleen ingericht op sporten. Dat klinkt logisch maar het is ook een klassieke denkfout. Bewegen moet namelijk ook leuk zijn! Het is de belangrijkste reden dat fitnessclubs zo’n hoog percentage slapende leden hebben. En dat terwijl dit niet nodig is. Competitie, saamhorigheid, gezelligheid, ontspanning, iedereen is hier in meer of mindere mate naar op zoek. Aan sportverenigingen de taak om hier een concrete invulling aan te geven.

Organiseer een wedstrijd of toernooi

Stimuleer de onderlinge competitie met een wedstrijd of toernooi. Dat kan niet alleen bij sporten als voetbal, hockey of judo maar ook in de sportschool heb je talloze mogelijkheden. Organiseer een spinningmarathon, een wedstrijd bankdrukken of organiseer een meerkamp waar leden zich voor in kunnen schrijven. En door sportbekers of medailles te bestellen geef je de deelnemers ook nog eens een blijvende herinnering aan een leuk evenement.

‘Bring-a-friend’ acties hoeven niet alleen op sport gericht te zijn

Het klinkt misschien gek maar niet iedere actie om leden te trekken hoeft om bewegen te draaien. Een sportschool of een vereniging kan ook een plek zijn waar mensen elkaar opzoeken voor de gezelligheid. Organiseer een barbecue, en rommelmarkt of een feest met entertainment voor je leden en hun familie, vrienden en kennissen. Laat mensen in een ongedwongen sfeer kennismaken met de vereniging. Zo leggen ze zelf het verband dat bewegen en gezelligheid niet los van elkaar hoeven te staan.

Zorg voor mooie prijzen tijdens de competitie

De laatste tip is niet zozeer bedoeld voor fitnessclubs maar voor sportverenigingen die deelnemen aan de lokale of landelijke competitie. Zorg dat er daadwerkelijk wat te winnen valt! Mooie sportbekers worden met trots tentoongesteld in het clubhuis en versterkt het saamhorigheidsgevoel. Hockey- en voetbalmedailles worden thuis met zorg bewaard. En hoe cool is het voor leden als ze medailles door de jaren heen verzamelen tot ze een mooie collectie hebben. Dat is altijd leuk om op latere leeftijd op terug te kijken!