Een zeer populaire tool van google is de tool Google Trends. Dit is een unieke tool waarbij de popularieteit van bepaalde zoektermen kan worden onderzocht. U krijgt een grafiek te zien waar er een tijdsverloop wordt afgebeeld, samen met het aantal zoekopdrachten over die periode. Zo kan er een bepaald trend worden waargenomen voor die zoekopgave. U als ondernemer voordeel uit halen, dat is, als het aantal zoekopdrachten mogelijk een goed beeld schetst van de populariteit van een echt product. In dit artikel beschrijven we de voor en nadelen van Google trends, en hoe u deze tool als ambitieuze ondernemer kunt gebruiken.
Google wordt veel gebruikt om informatie over producten of diensten op te zoeken. Dit gebeurd vaak wanneer er vraag is naar het specifieke product of de dienst. U kunt dus indirect de interesse naar een product meten met de tool Google Trends en deze inzichtelijk maken. U kunt op ieder woord zoeken. Denk aan het woord “dvd” en u kunt een neerwaartse trend waarnemen. Zoek u op het woord “kerstboom”, dan ziet u een trendlijn met hoge en lage punten. Een mogelijk teken van een seizoensafhankelijk product. Voordelen die komen kijken bij het gebruik van Trends zijn: – Een stijgende trendlijn kan u begeleiden bij het doen van de juiste investeringen. – U kunt uw marketingbudget afstemmen op de seizoenspatronen. Andere voordelen van google trends zijn: – U krijgt gerelateerde onderwerpen te zien met de daaraan gekoppelde trendlijnen. Handig om markten te vergelijken. – U krijgt tevens gerelateerde zoekopdrachten te zien. Ideaal voor het in kaart brengen van populaire merken en afzetlocaties. Nadelen van Google Trends: – Trends geeft niet het actuele aantal zoekopdrachten weer. Het beperkt zich tot de relatieve aantallen. Zo weet u wel wanneer een zoekterm het meest populair was en wanneer deze het minst populair was. U kunt echter niet weten of de populariteit is gestegen van 4 naar 8, of van 500 tot 1000. Een belangrijk gegeven als u wilt gaan investeren. – Vaak ontbreekt de informatie over de meer specifieke markten. Ook wel de nichemarkten genoemd. Vaak ontbreekt het bij zeer specifieke markten al aan marktgegevens, deze kunnen tevens niet worden gesimuleerd met google trends.
Wat kunt u dus wel doen met Google Trends? U kunt voornamelijk globale voorspellingen maken over een bepaalde product of servicetrend. U kunt de cijfers van afgelopen perioden bekijken en hier een oordeel over maken. Hierop kunt u uw marketingbudget aanpassen en die markten betreden met potentie. De valkuil Helaas zijn de grafieken van Google Trends niet altijd even duidelijk in het beeld dat zij schetsen. Buiten het feit dat er geen “echte” zoekgegvens worden weergegeven kunnen de grafieken misleidend zijn. Dit heeft alles te maken met statistieke significantie. Zo zijn pieken in het zomerseizoen niet perse een indicatie dat product extra populair is in de zomer, dit kan toeval zijn. Het gaat dus om de statistische significatie. Met andere woorden, zijn de verandering in de grafiek dusdanig groot dat hier een echt patroon aan gekoppeld kan worden. Bij Scripted staan we u te raad met onze eigen ontworpen modellen. Deze kunnen de statischtische significantie aantonen en u met zekerheid adviseren over een groeiende trendlijn en seizoensafhankelijkheid.
Vooruit kijken Simpelweg naar een grafiek kijken kan u al een goed beeld opleveren van de trends die ingezet gaan wroden. De vraag naar dvd’s zal verder gaan afnemen en rond de kerst kunnen we weer een groeiende vraag naar kerstbomen verwachten. Maar bij de lastiger te intepreteren grafieken kan dit problemen opleveren, tevens door de vele schommelingen lage groei. Daarom kan Scripted hier wederom een uitkomst bieden voor u. Ons model voorspelt met meer dan 90% zekerheid de toekomstige koers van uw zoekopdrachten. Wilt u gebruik maken van deze dienst dan kunt u ons product bedrijfsscan uitproberen. Analyses die gedeeltelijk zijn gebaseerd op Google Trends en de nieuwste data. Teun Koldeweij Oprichter Scripted Consultancy |
https://www.scriptedconsultancy.com/blog/325060_google-trends-wat-is-het-en-hoe-kunt-het-gebruiken-om-te-groeien |