Inkoopadvies ook voor beleid van de overheid nuttig

Een inkoopadvies wordt vaak beschouwd als iets nuttigs voor bedrijven en organisaties. Echter, ook de overheid kan hier baat bij hebben. Inkoopadvies is niet alleen voor het bedrijfsleven, ook de overheid koopt jaarlijks bij diverse bureaus inkoopadvies in om de overheidskosten zo laag mogelijk te houden. Door de veranderende marktomgeving is er bij de overheid de behoefte ontstaan om het inkoopbeleid te professionaliseren en daarom kiezen zij ieder jaar 10 bureaus uit om een inkoopadvies te formuleren waarbij overheidsuitgaven efficiënter kunnen worden ingericht. Deze adviesbureaus hebben zich middels een Europese aanbesteding in kunnen schrijven en hier zijn de 10 beste uitgekozen. Deze adviesbureaus mogen zich nu twee jaar lang ‘preferred supplier’ van de overheid noemen. Inkoopadvies omvat dus meer dan het formuleren van een strategie aan de hand van een marktonderzoek en kan in iedere sector bijdragen aan een meer gestroomlijnde economie.

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Een inkoopproces kan dienen als middel voor het opstellen van een beleidsstrategie. Veel organisaties en bedrijven maken er gebruik van. Strategisch inkoopadvies richt zich op de inkoopstrategie van bedrijven ten opzichte van goederen of diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit

Tactisch inkoopadvies, de fijne lijn tussen bedrijfsbeleid en sociale interactie

Bij het opstellen zijn er een aantal factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Het bedrijfsbeleid is natuurlijk heel belangrijk, maar ook de sociale interacties. Tactisch inkoopadvies omvat het proces waarin er gekozen wordt voor een bepaalde leverancier en onder welke voorwaarden die leverancier producten of diensten mag leveren. Bij deze voorwaarden wordt een inkoopadvies uitgebracht dat zich richt op zaken als de prijs, maar ook de menselijke kant is hierbij belangrijk. In het verkoopadvies moet enerzijds rekening worden gehouden met het inkoopbeleid van het bedrijf, maar tegelijkertijd spelen de sociale interacties tussen inkoper en leverancier een grote rol in de relatie op de lange termijn. Sociale overwegingen die een tactisch inkoopadvies kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld politieke overwegingen of een vertrouwensband, of natuurlijk het gebrek daaraan.

https://www.insinc.nl/