Infraroodsauna goed voor lichaam en geest

Steeds meer sauna’s en thermen hebben naast de gewone Finse sauna ook een infraroodsauna of infraroodcabine in hun aanbod opgenomen. En dat is niet voor niets. De warme infraroodstralen verlichten spier- en gewrichtspijnen en stimuleren de bloedcirculatie. Bovendien raak je al zwetend heel wat afvalstoffen en zelfs de nodige calorieën kwijt.

De rode lamp was vroeger in vrijwel ieder gezin aanwezig. Had je weer eens last van verkrampte schouders of een stijve nek, dan deed een kwartiertje voor dit apparaat wonderen. De infraroodcabine of infraroodsauna is eigenlijk een sterk verbeterde versie van deze oude, vertrouwde lamp. Hij is alleen een stuk groter, comfortabeler en effectiever.

Waar die oude rode lamp op een lokale manier iets aan je pijnlijke spieren en gewrichten deed, biedt de infraroodcabine een totaalaanpak: je hele lichaam wordt opgewarmd door de infraroodstralen. Dit gebeurt bij een normale luchtvochtigheid en een temperatuur van zo’n veertig tot zestig graden Celsius. Dat maakt het verblijf een stuk aangenamer dan in een reguliere sauna. Een ander belangrijk verschil met de traditionele Finse sauna is dat je niet door de hete lucht wordt opgewarmd, maar direct door de infraroodstralen. Daardoor werkt hij zelfs met de deur op een kier en is een lange opwarmtijd niet nodig.

De werking van een infraroodcabine is vergelijkbaar met die van een sauna. Je warme lichaam zweet afvalstoffen uit en je bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Een betere doorbloeding is bijvoorbeeld goed voor je huid en het herstel bij ontstekingen.

De warmte van de infraroodstralers hebben een weldadige werking en verlichten pijnlijke spieren en gewrichten. Je hoeft uiteraard niet perse te kampen hebben met pijnlijke spieren, iedereen heeft namelijk baat bij een infrarood sauna sessie. Zo is de sauna goed voor uw bloedsomloop, afvoer van gifstoffen en zorgt het voor een jonge, stralende huid. Ook is het goed voor de verbranding van vet. Iemand met een gemiddelde conditie verbrandt daardoor in één sessie zo’n 300 kcal. Dat is evenveel als je verbruikt tijdens een klein uurtje wandelen. Ben je gewend aan de warmte en in goede conditie, dan kun je tijdens één bezoekje aan de infraroodsauna zelfs 600 tot 800 kcal kwijtraken.

Wanneer u gaat genieten van uw eigen infraroodsauna is het raadzaam een aantal handelingen in acht te nemen. De eerste tip is dat je uw sauna sessie langzaam gaat opbouwen, dus niet direct een uur in de sauna vertoeven maar bijvoorbeeld beginnen met twintig minuten. De tweede tip is je vochtgehalte op peil te houden. Dit kun je doen door zowel voor als na je sauna sessie voldoende water te drinken. Tip nummer drie is dat je gaat zitten in plaats van liggen. Zo komen de infraroodstralers over uw gehele lichaam. De laatste tip is dat je na uw sauna een verkwikkende douche of duik in een Jacuzzi neemt. Zo zult u zien dat je jezelf als herboren voelt na gebruik van de infraroodsauna. 

http://www.sunspa-sauna.nl