Een les over vitaminen

Vitaminen zijn erg belangrijk voor een goede lichaamsontwikkeling. Een tekort kan veel schade opbrengen, zowel fysiek als mentaal. Het is dus belangrijk dat jij goed oplet welke vitaminen jij binnenkrijgt en welke je niet binnenkrijgt. In dit artikel ga ik er een aantal bespreken om jou op de hoogte hiervan te stellen. In het vorige artikel ben ik ingegaan op vitamine A, B1, B2, B5 en B6. Ik ga nu verder met dit rijtje.

Vitamine B8 zorgt ervoor dat je huid en haren gezond blijven. Het stimuleert ook de aanmaak van je vetzuren. Je vindt het in soja, noten, melk chocolade, eieren en bloemkool. Een tekort van B8 kom je eigenlijk vrijwel nooit tegen. Vitamine B11 wordt vaak onder de naam foliumzuur uitgesproken. Deze stof is van groot belang voor de aanmaak van DNA materiaal en bloed. Het beschermt je tegen hart- en vaatziekten. Een tekort aan B11 kan zorgen voor een slechte eetlust, geheugenproblemen, gewichtsverlies en vermoeidheid. Je vindt B11 vooral in fruit, volkoren producten en groenten. B12 vind je alleen in producten met een afkomst van dieren. Vlees en zuivel zijn hier voorbeelden van. Het is nodig voor het produceren van rode bloedcellen en zorgt voor een correct functionerend zenuwstelsel. Vooral mensen met een latere leeftijd kunnen last krijgen van een tekort aan dit product. In dit geval leidt dit vaak tot geheugenverlies.

Vitamine C is essentieel voor een goede weerstand. Tevens hou je er gezonde tanden, bloedvaten en botten aan over en vertraagt het het verouderingsproces. Aardappels, groente en fruit bevatten veel vitamine C. Kiwi’s en sinaasappels hebben veel vitamine C. Veel meer dan een appel. Als je weinig energie hebt en je wonden sloom genezen, of als je vaak verkouden bent, dan moet je extra vitamine C slikken. Dit kan door middel van voedingssupplementen. Hierdoor krijg je extra veel gezonde voedingsstoffen binnen.

http://www.topvitamins.nl