Het internet is sinds 1993 voor iedereen beschikbaar. Sinds die tijd maken bedrijven dan ook gretig gebruik van het nieuwe kanaal. De Amerikaanse restaurant keten Pizza Hut was het eerste bedrijf wat ooit een product verkocht via internet. Na deze eerste verkoop volgden vele bedrijven die hun geluk gingen beproeven op het world wide web. In 1999 startte de grootste webshop van Nederland, Bol.com. De traditionele winkels die fysieke panden bezitten hebben het maar lastig tegen het laagdrempelige internet. Dit is ook geen grote schok, want voor consumenten is het ontzettend makkelijk om producten vanuit de luie stoel, onderweg of op het werk te bestellen. Gelukkig is er nog wel hoop voor traditionele fysieke winkels. Er zijn weinig belemmeringen om een webshop te beginnen, er komen dan ook per jaar meer dan 6500 internet winkels bij. De meeste webshops zijn te vinden in de categorie kleding. Het grootste slachtoffer van de groei van internet zijn dan ook de traditionele offline kledingwinkels, deze kregen in 2012 alleen al een krimp van 5,2% te verwerken. Dit komt natuurlijk door verschillende factoren, er waren ook merken die switchten van offline naar online of een multi channel strategie gingen voeren. Dat wil zeggen een strategie met meerdere verkoopkanalen, dus zowel internet als fysieke winkels. Het merk Men at Work is hier een mooi voorbeeld van. Toch willen consumenten graag hun producten zien, voelen, proeven, ruiken en beleven. Dit laatstgenoemde feit bied hoop voor offline winkels. Webshops hebben als gigantisch voordeel dat alles wat de klant bij ze doet meetbaar is. Van conversie percentages tot de costumerjourney, alles valt bij te houden. Doordat alles zo meetbaar is kan men gemakkelijk zwakke punten verbeteren en sterke punten vasthouden. Gelukkig is dit tegenwoordig ook voor fysieke winkels mogelijk met de introductie van retail analytics. Door slim gebruik te maken van smartphones en WiFi signalen wordt het mogelijk om verschillende gegevens te meten:
Fysieke winkels zouden met deze tools hun winkels dus perfect kunnen aanpassen op de wensen en behoeften van hun consumenten om zo hun rendement te verhogen. |
http://www.crumbbase.nl/ |